![]() |
Världens befolkning |
Syfte:
Syftet med detta arbetsområdet är att du ska utveckla din förmåga att... "analysera hur människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen"
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Du ska kunna...:
Hjälpfrågor för bra resonemang:
1. När?
2. Var, varför ökar världens befolkning?
3. Varför flyttar människor till städerna idag, orsaker.(migration/urbanisering)
4. Vem flyttar?
5. Hur ser befolkningsutvecklingen ut på jorden?
Du ska kunna...:
"....resonera kring befolkningsutvecklingen i världen".
![]() |
(Källa NyTeknik/FN) |
Hjälpfrågor för bra resonemang:
1. När?
2. Var, varför ökar världens befolkning?
3. Varför flyttar människor till städerna idag, orsaker.(migration/urbanisering)
4. Vem flyttar?
5. Hur ser befolkningsutvecklingen ut på jorden?
6. Perspektivbyte/ (Om du fick bestämma i ett land)
7 Jämförelse befolkningsutvecklingen mellan olika länder, vad kan du se? (då - nu - framtiden)
8. Vilka konsekvenser kan du se?
9. Ge förslag på möjliga lösningar. (Exemplifiera och jämför gärna med det land du vet mer om)
7 Jämförelse befolkningsutvecklingen mellan olika länder, vad kan du se? (då - nu - framtiden)
8. Vilka konsekvenser kan du se?
9. Ge förslag på möjliga lösningar. (Exemplifiera och jämför gärna med det land du vet mer om)
10. Källgranskning.
![]() |
Ord och begrepp |
Ord och begrepp att använda i ditt resonemang
demografi, nativitet, mortalitet, migration, emigration, immigration, naturlig folkökning, folkmängd, befolkningsfördelning, glesbygd
kulturgeografi, naturgeografi, urbanisering, bistånd, familjeplanering, nativitet, jämlikhet, råvaror, mikrolån, jämställdhet, BNP, BNP/capita, korruption, megacities, FN:s millenniemål, socialpolitik
demografi, nativitet, mortalitet, migration, emigration, immigration, naturlig folkökning, folkmängd, befolkningsfördelning, glesbygd
kulturgeografi, naturgeografi, urbanisering, bistånd, familjeplanering, nativitet, jämlikhet, råvaror, mikrolån, jämställdhet, BNP, BNP/capita, korruption, megacities, FN:s millenniemål, socialpolitik
klimat, miljö, ekonomi, bistånd, utbildning, skatter, demokrati, sjukvård, arbete, spädbarnsdödlighet, mat/vatten, transporter, resurser, råvaror, elektricitet, urbanisering, geografiskt läge, delta
Fördjupning i några länder/
("kunna bearbeta/värdera och presentera geografisk data"):
("kunna bearbeta/värdera och presentera geografisk data"):
Vietnam, Bangladesh, Mexico, Indien, Kina, Tanzania, Kongo och Afganistan...(Sverige)
Kartgeografi
-länder/huvudstäder i varje världsdel om du inte redan kan det.
-vattendrag (floder, sjöar)
-världshaven
-bergskedjor i världen
-klimatzonerna
----------------------------------------------------------------------------------------
Lektionsinnehåll:
Vecka 12
Intro. Vad vet du idag?
-Rita en kurva och visa hur jordens befolkning har utvecklats sedan 1804 (1804 1miljard människor, källa FN)
-Rita en kurva som visar befolkningsutvecklingen från år 0. (källa FN)
-Tre miljarder människor år1960 -
-Sveriges befolkningsutveckling.
-Global Casino Hans Rosling-film intro..
-Sveriges befolkningsutveckling.
-Global Casino Hans Rosling-film intro..
Vecka 13
tisdag
tisdag
-Film forts... "Global Casino" Hans Rosling-film
fredag
-"Overpopulation" Hans Rosling - skriv en sammanfattning av filmen och förbered några diskussionsfrågor
Vecka 14
tisdag
Gruppdiskussion, om filmen "Overpopulation"
Gruppdiskussion, om filmen "Overpopulation"
-Hur många människor finns det på jorden år2050?
-Vad innebär familjeplanering?
-Varför tror professor Hans Rosling att befolkningsökningen kommer att "plana" ut 2015?
-Vilka problem står vi inför?
-Idag lever ca 1-2miljarder fortfarande i extrem fattigdom, vad kan göras?
-Vilka möjliga lösningar kan ni se på de problem som finns?
Film Hans Rosling-film (tvättmaskinen) - skriv en sammanfattning och ett eget resonemang
-Vad innebär familjeplanering?
-Varför tror professor Hans Rosling att befolkningsökningen kommer att "plana" ut 2015?
-Vilka problem står vi inför?
-Idag lever ca 1-2miljarder fortfarande i extrem fattigdom, vad kan göras?
-Vilka möjliga lösningar kan ni se på de problem som finns?
Film Hans Rosling-film (tvättmaskinen) - skriv en sammanfattning och ett eget resonemang
-Problem och förslag på lösningar på befolkningsproblematiken
fredag
Land-uppgift:
Del 1 Presentation, bearbetning och värdering av geografisk data...
Jämför ett av följande länder; Vietnam, Bangladesh, Mexico, Indien, Kina, Tanzania, Kongo och Afganistan.....med Sverige
1.Välj område att presentera (se nedan)
2. Sammanställ din geografiska data i ett lämpligt diagram (el. liknande)
3. Presentera ditt diagram på Blogger, bearbeta och värdera datan,
ex. " bakgrund - eget resonemang - och en källgranskning"
Möjliga områden att välja på...
befolkningsutvecklingen i landet, (presentera i diagramform)
geografiskt läge (karta),
kulturgeografi, naturgeografi,
urbanisering, städer (ev megacities)
migration
klimat,
naturtillgångar
bistånd,
familjeplanering i landet,
jämlikhet, (ex antal kvinnor i parlamentet..osv)
råvaror,
korruption,
FN:s millenniemål, socialpolitik
miljö,
ekonomi (BNP, BNP/capita),
bistånd,
utbildning,
krig,
demokrati, (styrelseskick)
sjukvård,
arbete,
spädbarnsdödlighet,
mat/vatten,
transporter, infrastruktur
naturresurser, råvaror,
elektricitet,
Möjliga källor:
Världskoll.se
FN.se
Gapminder.com
Landguiden
WHO
Vecka 15
Landuppgift... del 2
- Du/Ni har nu fördjupat Er något i situationen i Ert land. Vad behöver göras?
- Ni ska nu i gruppen diskutera vilka av följande områden som ni anser att Ert land behöver prioritera (1-18) för att utvecklas på ett bra sätt.
- Diskutera och motivera.
Vecka 17
tisdag
begreppen
FN:s milleniemål
begreppen
FN:s milleniemål
- kartgeografi
- Megacities/problem
- begreppen
Vecka 18
Repetition (religion)
Vecka 19
Repetition (religion)
Vecka 20
NP i SO (religion) (torsdag och fredag)
Vecka 21
Geografi / befolkning och kartor
Vecka 22
Geografi-test
Geografi / befolkning och kartor
Vecka 22
Geografi-test
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar